KENALI KULIT DAN PENJAGAANNYA





Bagaimana korang nak tau jenis kulit korang dengan lebih jelas . Ni den nak kongsi lah .

KULIT KERING 


Wajah mereka kusam dan liang roma kecil atau langsung tak ada dan muka tak berkilat . Kadang kala kulit mengelupas . Ada garis di tepi mata , mulut dan dahi . Tahap kelembapan kulit rendah . Apa yang perlu korang wat ialah gunakan pencuci muka yang berbuih . Biarkan sebentar , pastu sapu ngan kapas lembut . Ambil air sejuk , cuci . Last gunakan krim pelembab tahap tinggi .

 KULIT BERMINYAK 


Tandanya ialah liang roma besar , mudah dapat jerawat . Sapa yang rasa kulit wajah mereka jenis ini , kena la jaga dengan teliti ya . Lepas cuci muka , kena la guna  losyen penegang kulit dan krim pelembap yang berasaskan kandungan air yang rendah .


KULIT BERMINYAK

Gabungan kulit normal , kering dan berminyak . Kulit nampak normal tapi kering pada pipi dan berminyak pada zon T . Liang roma besar di bahagian T dan mudah tumbuh jerawat . Korang digalakkan guna pencuci muka sebelah pagi dan guna krim pembersih sebelah petang untuk lembapkan bahagian muka yang kering . Korang dinasihatkan guna losyen penegang kulit pada bahagian kulit wajah berminyak dan krim penyegar di bahagian kering . Sapu krim pelembap pada muka dan di bahagian kering . 


Haaa ... dah tau kan kulit u olls kat kategori mana . So , senanglah korang nak settle problem kat muka pas ni yer .






2 Sila komen:

  1. sejak pregnant nie kan saya malassssssss sangat nak jaga muka. kadang tue cukup pakai bedak je tue pun bila nampak muka gelap hihihihi

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...