Keburukan Jika Kurang Tidur


Assalamualaikum ...

Hari ni mato hambo berat jer ...
Kepala pun dah berdendang ... ting , tong
Sungguh malam tadi hambo tak leh tido !
Tak atau apa sebabnya ...
walaupun hujan yang turun itu memberikan udara yang sejuk !




Kita perlukan tidur yang cukup sekurang - kurangnya 6 jam .
supaya kita boleh dapat lebih energy pada fizikal dan mental .
Tapi dek kerana tuntutan / kehendak kehidupan ,
ramai yang jadi burung hantu termasuk hambo ...
Kalau dah hadap lappy dan buat bw , 
memang jejak 12 am ler jawabnya ...

Menurut kajian Universiti Warwick ,
orang yang tidur kurang 6 jam semalam ,
48 % berisiko menghidap atau meninggal dunia akibat serangan jantung .
15 % lagi berisisko menghidap atau meninggal dunia disebabkan angin ahmar ...
Untuk usia lebih 65 tahun lak , berisiko dapat darah tinggi ...
Juga  risiko dapat obesiti tu tinggi sebab nafsu nak makan tu meningkat !

Bila kurang tidur , 
maka berlaku tekanan pada tubuh .
Memaksa jantung berdegup lebih pantas !
Lebih tidur lak ( lebih 9 jam ) ,
boleh sebabkan penyakit kardiovaskular .

Dalam Islam , 
kalau kita nak bangkit malam , 
kita digalakkan tidur awal .
Seawal 10 malam dan bangkitlah pada 2/3 malam .

Aduhaiii matoooo ...
memang sungguh nak tidor nih ...

adakah ini kejutan ?
atau ada kejutan ?
hari ni bermula fasa baru dalam kehidupan ...
umur dah berkurang setahun ...
ermmmm ...




20 comments:

  1. nie tengah tak cukup tido nie..rasa macam nak balik awal je hari nie...hehehe

    ReplyDelete
  2. get more rest n enough sleep bru mata xpnt..n tgk bnde kale2 hijau..insya allah ;)

    ReplyDelete
  3. kawan kite ade msalah tido salu kena tindih

    ReplyDelete
  4. aisey..
    tido x cukup pn kne pnyakit.
    tido lebih cari pnyakit pula.
    hehe.

    ReplyDelete
  5. mungkin betul juga, badan memang perlukan rehat yang cukup. Tapi tengok kesesuain jenis badanlah

    ReplyDelete
  6. hepi beday kak!! semoga panjang umur murah rezeki hendaknya...amin...

    ReplyDelete
  7. wah saya artu tdo lewat huhu..nak klik eh hii..

    ReplyDelete
  8. Ehh...Birthday ke harini? Happy Birthday..Semoga panjang umur murah rezeki...Amin

    ReplyDelete
  9. ishhh...kalau tak cukup tido mula la mata pun lebam,muka pun ketat je kan...huhu

    ReplyDelete
  10. birthday ek? brp umur ek? walau apa pun selamat hari lahir dear. semoga selalu dihadiahkan dengan kejayaan dunia dan akhirat. - luv aynora.nur

    ReplyDelete
  11. Ohoho... tak boleh tidur dok memikir usia bertambah lagi ye...
    Ala apa nak risau semua org sama
    Selamat ulangtahun kelahiran dari kakak. Moga terus mendapat limpahan kebahagiaan dan kekerkatan dalam hidup:)

    ReplyDelete
  12. kdg2 juga tak cukup 6 jam Vee..Bw tengah mlm..mlm anak2 tidur tak ada kacau..byk pla keburukan kurang tidur ni kan Vee

    ReplyDelete
  13. Hari jadi akak ke hari ni? Hehe congrates

    ReplyDelete
  14. lecturer pha is ada cakap, student yg tdo 6-8 jam sehari (waktu tidur yg sihat) bukanlah seorang student yg baik... heheh

    ReplyDelete
  15. kita pun kurang tidur sekarang...so nak tidurlah..nite ya...

    ReplyDelete
  16. 12.57_done

    salam heeee takut tengok mata burung hantu kalau rasa terjumpa malam2 saya mau gak jerit2

    ReplyDelete
  17. Skang bila uwais dah kuar mmg lg kurg tido. Tp kerana anak ggahkn jugak berjaga mlm

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...