Jantung Pisang Lemak Cekur dan Khasiatnya


Assalamualaikum ...

Jantung pisang nampak biasa jer . 
Malah , bonda hambo dulu tak do pun inform khasiatnya .
Cuma bonda kata , boleh makan .




Makan jantung pisang ni boleh buat kita rasa kenyang 
untuk masa yang lama berbanding nasi .
Jadi , sangat sesuai untuk diet .
Kandungan fibernya yang tinggi dapat membantu pencernaan .

Ia juga dapat mengelakkan kita daripada serangan angin ahmar 
malah membantu melancarkan perjalanan darah .
Maka risiko terkena serangan jantung dapat dielakkan .

Jantung pisang juga sangat bermanfaat 
untuk penghidap kencing manis dan diabetes .



Bahan - bahan yang diperlukan untuk menumis ;

Serai , cekur , halia , kunyit , cili padi ,
bawang putih , bawang merah , 
dan ikan bilis ditumbuk kasar .

* kunyit dan ikan bilis saya masukkan kemudian 
sebab terlupa . heh heh heh ...

Panaskan minyak ,

masukkan semua bahan tumbuk di atas .



Bila bahan tumis dah kekuningan ,

masukkan jantung pisang yang sudah di mayang .


Kacau hingga mereka mesra .

Masukkan pula santan pekat , hirisan daun cekur dan perasa .



Taaa ra ... sudah siap untuk dimakan .

Selamat Mencuba ...




17 Sila komen:

  1. saya tak pernah mkn jantung pisang... apa la agaknya rasa jantung pisang tu... nampak sedap!

    ReplyDelete
  2. dr dlu smpai skrg, Jue xbleh mkn jntng pisang..

    ReplyDelete
  3. Jantung pisang memang bagus, lebih bagus jika dimakan mentah2 atau direbus sebagai ulam. Khasiatnya akan menjadi kureng sikit bila dicampur dengan minyak dan santan yg tinggi lemak tepunya...

    ReplyDelete
  4. Tahniah! Anda telah terpilih untuk SEGMEN BLOGGER LAMAN SUTERA. Sila semak di http://ziemahmud.blogspot.com/2013/11/segmen-kenalan-blogger-laman-sutera-7_30.html

    ReplyDelete
  5. salam singgah..kalau jantung pisang buat ulam tu biasa makan, tapi kalau mcm dlm gambar ni...belum cuba. nampak menyelerakan...

    ReplyDelete
  6. memang sedap jantung pisang..mak akak selalu buat rebus jantung pisang.

    ReplyDelete
  7. baru tau khasiat dia. selama nie memang main makan je hihihi. lagi kenyang dari nasi? wahhhhhhh

    ReplyDelete
  8. sedap nyer.....

    jantung pisang cicoh budu best jugak..

    ReplyDelete
  9. Ros tak pernah makan jantung pisang ni. tapi mak Ros memang suka. selalu jugak masak. tapi lebih kepada buat ulam je..

    ReplyDelete
  10. wahh.. dah lama sangat ak makan jantung pisang ni.. sedap kan!

    ReplyDelete
  11. tak pernah tengok resepi jantung pisang ni. Nampak menarik. Selalu rebus & cicah dgn sambal belacan je. Tu pon dah sedap.

    ReplyDelete
  12. Nurul suke jantung pisang masak lemak ni... campur ngan ikan masin kurau ke.. pehhh

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...