Dia Buat Onar


Assalamualaikum ...

Alkisahnya , si abang beitahu kat mamanya yang esok tak dapat pergi ke sekolah sebelah pagi ( ko korikulum ) . Katanya driver vannya tak nak hantar sebab cuma tahun 3 jer yang ada ko ko . Jadi membazir minyak sajalah . " Mana boleh macam tu , kan mama bayar duit minyak aka tambang ! "

Maka my kakak kata , pergi dengan dia sajalah . Tapi abang kena dok kat kantin sampai la masa ko ko tiba . Si abang tak nak lah pulak sebab pagi sangat . Jadi mamanya kata tak yah pegi ko ko . Pergi sekolah tengahari sahaja .

Hi , saya Mohamad Aqif , 9 tahun .

Tengahari , driver vannya telefon my kakak beritahu si abang tak ada dan tanya si abang pergi dengan siapa . My kakak call QV , QV beritahu dia , mungkin abahnya yang ambil dan hantar  ( tempat kerja abahnya dekat saja ) . My kakak pun call si abahnya . Abahnya kata dia tak ada hantar abang pergi sekolah ! OMG !

My kakak telefon QV dengan suara yang dah confirm menangis . Dia kata dia ada kat PPD sedang kursus . QV suruh juga my kakak pi cari kat sekolahnya ( gerak hati QV , si abang tumpang kawannya yang dok satu taman ) .

Dapat tak teman - teman bayangkan keadaan my kakak yang sedang preggy 6 bulan , terkejut anak x ada , pastu memandu daripada Sepang hingga ke sk Cyberjaya dalam keadaan otak bercelaru dan hati yang sangat hiba untuk pastikan sama ada anaknya ada atau tidak !

Bila tiba di sekolah , dengan bantuan gurunya , alhamdulillah , si abang ada di sekolah . My kakak dah menangis gila menunggu si abang tiba dan si abang sudah ketakutan , takut kena marah ! 

Telahan QV memang benar . Dia berjalan kaki ke rumah kawannya ! Silapnya , si abang tak beritahu pada sesiapa sama ada QV , abahnya juga si mamanya . Sebab , dia tahu dan pasti kami takkan izinkan ! Bimbang dia kena rembat semasa dalam perjalanan ke rumah kawannya .

Bila khabarkan kat abahnya , si abah tegur my kakak supaya jangan marah . My kakak kata , ini bukan soal marah tapi terkejut tahap anak dalam perut rasa macam dah nak keluar !

Coolnya lah si abahnya ya !

Petang tu , bila si abang tiba daripada sekolah , my kakak terus bawa dia pi jalan - jalan kat Giant . Balik dari Giant , si abang happy macam tak ada apa - apa yang berlaku . Bila dia naik upstairs dan diikuti oleh si abah , maka dengarlah bebelan panjang dari abahnya ... QV buat tak dengar jer ... heh heh heh .

Kenapa QV tak terfikir si abang kena culik ? 
  • kalau ada orang yang tak dikenali di depan pagar , dia hanya memerhati dari dalam rumah .
  • dia menunggu van sekolah di dalam rumah sambil tengok kartun atau main tablet .
  • jiran kiri dan kanan sentiasa ada dan sentiasa membuka pintu rumahnya . 
  • di rumah sentiasa ada sebuah telefon untuk call kalau ada yang mencurigakan .
  • dia budak baik ... heh heh heh ... cuma kekadang dia naughty sikit . Budak lelaki kan !

Semasa makan malam , QV berdua jer dengan kakak , selamba jer QV cakap : " Tu lah anak lelaki . Nakalnya tak sama dengan anak perempuan . "

Sebenarnya si abang ni adalah anak tunggal lelaki . Nasib baik si kakak - kakak tak tahu kisah ni . Kalau tak confirm dah kena bebel awal - awal ... hahahaaa .

Kisah yang dah jadi Hari Ini Dalam Sejarah bagi kami semua . Kejadian yang hampir jadi tragedi menyayat hati . Alhamdulillah , Allah masih sayang kami dan mahu menguji kami . 





6 Sila komen:

  1. Zaman sekarang segalanya tak terduga boleh terjadi. Tak seperti zaman dulu-dulu, aman damai, anak keluar pagi dan balik petang ibu bapa tak risau kerana zaman itu belum ada penculik...

    ReplyDelete
  2. Salam Puan Qaseh Vee;

    Saya ambil ibrahnya;)...

    ReplyDelete
  3. alahai abang... nasib baik tak de pape... kesian maknya... tapi biasa abah mmg terlebih cool!!

    ReplyDelete
  4. Ya, Allah! QV, nasib baik takda apa-apa. Kalau saya jadi ibunya dah tentu meronta, meraung bagai dengar anak takda kat sekolah. Masha Allah, minta dijauhkan. Saya memang cepat panik apatah lagi kalau pasal anak-anak. Kalau anak sembunyi balik tiang sebelah saya dan saya tak nampak pun dah menjerit macam nak rak. Oh, tak boleh bayangkan macamana perasaan your kakak tu, QV!

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...