Riuh Di Pagi Hari


Assalamualaikum ...

Semalam, sedang khusyuk mengetuk keyboard, terdengar bebelan di dapur . 
Tak cukup dengan bebelan, bunyi juga kelentang kelentung !
Nak bagitau yang dia masak air ... heh heh .

" Alah, tak ada air panas . Orang dah lapar nak buat milo ! "

" Ehem ... anak dara oiii . Kul 9 baru turun ada hati nak bebel ? "
" Mak Usu selalu masak air , tak bebel pun ! "
Selamba jer Vee menyampuk di balik celah pintu .
Gelak tengok muka duck face dia .
... wakakakaaa
Nyesal tak tangkap gambar ... ceh .




Tu lah my anak buah 13 tahun . 
Tetiba berangin sakan sebab tak ada air panas .
Kalau adik - adik dia lak lebih suka buat milo dengan air batu !

Selang beberapa minit , bunyi lagi di dapur .
Kali ini dengan adik dia lak prepare buat breakfast .
Memasak gaya orang kelaparan ... bhahahaaa .

Hobi dia buat nasi goreng .
Bila mengacau nasi , suka ketuk sudip kat kuali ala chef restoran .
Satu taman boleh dengar .

Tiba - tiba terjah bilik mak ususnya ...
" Mak Usu rasa. Sedap tak ? "

" Letak garam tak ? "

" Letak. "

" Lemak jer , tak de rasa masin pun . Tambah garam . "

Sungguh my anak buah memang x letak garam !
Tetiba terfikir ... alamak !
Terus jer QV pergi ke dapur .

" Ko ambil garam kat mana ? "
Kang tak pasal - pasal satu umah juling biji mato makan nasi goreng ' lemak ' !

Teringat beberapa hari lepas ,
QV masukkan 2 sudu perasa ke dalam sayur bening .
Nasib baik masa masuk kali ke dua tu perasan ...
... heh heh !
Maka terpaksalah buang kuah sayur tu sampai habis .
Tak pasal - pasal anak buah kata mak ususnya berangan .

Nampak gayanya terpaksalah letak garam dan bahan perasa dalam bekas yang tak sama bentuk.
Kalau tidak , rasa lemak memanjang jer la bila anak buah masak !
Salah sapa lah agaknya ni kan ...
... ha ha tak tau !







9 Sila komen:

  1. sis vee..lamanya tak update blog.gi mana?hehe

    ReplyDelete
  2. SALAM PAGI...LAMA XDGR CELOTEH QV MELAYAN ANAK BUAHNYA....RINDU PULA PAKABAR QV

    ReplyDelete
  3. Masa bujang-bujang dulu pernah minum air teh garam kerana menyangka garam itu gula....

    ReplyDelete
  4. ye la..tukar bekas.tak pun letak nama pada bekas tu..nak lebih elok jangan ada serbuk2 perasa tambahan kat dapur.lagipun benda tu bukan elok di masuk kan dalam makanan kita.cukup2 la makanan kat luar je yang bubuh.kat rumah kita amalkan makanan sihat.heheh..:)

    ReplyDelete
  5. tak tukar bekas pon boleh, tapi kena tanda skit... tulis dgn marker pun boleh. kanng takpasal2 botak kepala setiap ahli rumah tu.

    ReplyDelete
  6. Kalau bekas sama, labelkan ajelah. Lagi senang, Vee. Kalau tak berasa juga masinnya, hah tau dah siapa masak tak sedap :)

    Mak Usu bukan berangan. Mak Usu daydreaming jek *__*

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...