Burung Tak Ada Kerja


Assalamualaikum ...

Waktu petang sebelum menjelang maghrib 
adalah waktu mengeteh .
ya ... mengeteh .
Maka doklah vee di meja makan sambil menikmati se mug teh
Di sebelah , my kakak sedang memotong sayur .

Minum sambil menjeling tv memang nikmat .
... ada hiburan sambilan.
Tetiba my kakak bersuara ;

" Qistina tadi tanya aku . "

" mama , burung apa pandai nyanyi ? "

" belum sempat aku jawab , akif dah cakap ; 
' burung tak ada kerja ! . "

Terbarai ketawa express tetiba .
Nasib baik tak tersembur air teh di mulut .

Si kecik Qistina ni baru 6 tahun .
Tapi mulut macam murai .
Dia petah bercakap seawal setahun .
Aktifnya pun boleh tahan .
Menyepahkan rumah , memang kerja dia .

Si abang lak baru 9 tahun .
Jadi mangsa kena layan si kecik .
Kalau tak melayan dia main masak - masak ke apa ke ,
memang melalaklah si kecik ni .
Satu taman boleh dengar tau .

Dan bila si kecik ni berganding dengan si abang ,
jawabnya , rumah jadi tongkang pecah !


Burung Tak Ada Kerja


Nah ni , vee belanja tengok daging burung .
Ada ke yang tak pernah makan ?
Ratah jer ... sedap woooo






15 Sila komen:

  1. pernah mkn dh lma dah....
    buat sambal..... lgi sdppppkn.

    sdp nma qistina tu.. cuti sekolah riuh rmh... mlyn kerenah berudak...

    ReplyDelete
  2. Budak yg banyak mulut biasanya cerdik sebab mindanya sentiasa ligat mencari idea apa nak dicakapkan

    Burung puyuh kakak akak ada bela baaaayak tapi dia biasa jual. Telur pun dia jual juga. Dia tak makan tapi kami kalau berkunjung akan ambil 4-5 ekor. Sedap goreng berempah:)

    ReplyDelete
  3. hamboihhhh leh tahan loyar buruk nya.... gi bawak gi zoo tengok burung yg dok diam je tu... tu tengah kerja lah tu

    ReplyDelete
  4. alamak tak nampak la gambo burung tu
    tenet akak slow plak hari ni
    tapi qistina ni memang petah kan ^_^

    ReplyDelete
  5. hehehe...burung takde keje...pandai abg jawab

    ReplyDelete
  6. Saya tak pernah makan daging burung, Vee!

    Hahaha.... pandai si Abang mengenakan si Adik. Masalahnya, burung memang masing-masing ada kerja yek? ^_^

    ReplyDelete
  7. Ada ke burung yang ada kerja? Jawabnya ada... misalnya zaman perang dunia dulu tentera Jerman melatih burung untuk jadi posmen untuk hantar surat bagi mengelakkan rahsia mereka diketahui musuh...

    ReplyDelete
  8. Cik Iman belum try daging burung, tapi pernah le makan ekekekee

    ReplyDelete
  9. Burung apa yg pandai menyanyi? Apa jawapan dia? Amboi yg si abg terus je bg jawapan lawak.

    Baru kejap tadi member pregnant sebelah saya ni kata mengidam nak makan burung merpati.

    ReplyDelete
  10. daging burung apa tu...sedap nyer...

    ReplyDelete
  11. Jarang okje makan burung puyuh ni.....tp okje mmg tau sedap tu!! Gigit gigit, hisap tulang kaki hihi

    ReplyDelete
  12. burung x de kejer...hahaah...lawak tul jawapan nya

    ishh...burung goreng..burung puyuh ke tu

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...