Dah Macam Dulu - Dulu


Assalamualaikum ...

Hujung minggu sudah tentu baju kotor menggunung .
Dan biasa cuci baju x join baju merekalah .
Tetiba lak , mesin basuh meragam .
... hilang semangat kejap .


Dah Macam Dulu - Dulu


Nampak tak kain baju kat atas tu .
Dah satu baldi tau .
Maka terpaksalah merajinkan diri 
cuci guna tangan .
Dah macam dulu - dulu lah pulak .
Gamaknya kena guna losyen tangan double nih !

Teringat zaman dulu - dulu masa masih kat kampung .
Mesin basuh memang tak ada lagi .
Abang yang ada kat umah ada dua orang .
Hobinya pakai seluar jean .

Bila nak mencuci ,
kumpul semua seluar jean mereka berdua je 
dah penuh satu besen .
Maka adik yang baik hati aka takut kena rmarah ni ,
terpaksalah cuci dengan memberus bagai .
Lenguh tangan tu memang biasa .

Masa tu kan macamlah tugas hakiki perempuan kat dapur ,
kemas rumah dan mencuci .
Si lelaki , selambe jer dok goyang kaki ,
baca suratkhabar , tengok tv , makan  bla bla bla ...
Redha je lah .
Bila dah berumahtangga , tau lak buat kerja rumah !
Terpaksa lah kan .
Dah sayang bini katanya ... heh heh .

Korang ada ke lalui zaman camtu .
Zaman yang menguji mental dan kesebaran .
Syukurlah , sekarang semua dah mesin yang buat .
aka mampu nak rasa teknologi moden .

Sesekali cerita gak kat anak buah .
Bukannya apa , 
cuma nak mereka hargai apa yang mereka ada sekarang ni .
Betapa mereka adalah sangat bertuah sebenarnya ...



Salam berhujung minggu ...









23 Sila komen:

  1. pernah je melalui..masa sekolah rendah dulu takde mesin basuh, so basuh baju sendiri.

    ReplyDelete
  2. erk.. lama dah tak basuh baju dengan tangan. time mrsm dulu aje. time kat u siap beli mesin basuh. mau semput kalau basuh sekarang ni :)

    ReplyDelete
  3. bezanya zaman dulu n sekarang kan.. adik2 zaman skarang ramai y tak takut dah kat kakak or abg y lbh tua...

    lya smpat rsainya msa zaman blajar..mmg cuci tgn je la.. lps tu dh kawen, awl2 kawen sblum beli mesih basuh pon main cuci tgn jugak

    ReplyDelete
  4. kalau style Korea, pijak-pijak kain dlm besen tu..tapi tak sampai hati lak nak buat..bukan budaya kita..haha..

    ReplyDelete
  5. tu pasal dulu tak reti buat lani dah ada anak bini pandai lak yer.. tuler orang kata berkat kawin..

    ReplyDelete
  6. KY lalaui zaman tu dari remaja sampai ke anak dah dua.
    bila dah ada mesin basuh..semua sumbat dalam mesin..kasut sekolah anak pun sumbat dalam tu. rela ku menganti kasut setahun 2x. masa yg ada boleh buat benda lain..hehe

    ReplyDelete
  7. saya pernah melalui basuh pakaian kat sungai... dalam keluarga kami baik lelaki atau perempuan, lepas SPM wajib menjaga rumahtangga, semua urusan termasuk memasak... kesannya memang bagus... kat memana pun kami boleh hidup... tapi memang pernah membasuh kat sungai sebab kampung kami lambat dapat paip air

    ReplyDelete
  8. MAU SAKIT PINGGANG GAK VEE CUCI TANGAN NI... JARI JEMARI PUN SAKIT TAU

    ReplyDelete
  9. kan??zaman akak kecik dulu siap cuci kat telaga lagi..mkena angkat bakul kain dari telaga..bayangkan la..baju2 basah tu berat ,nak jalan bailik dari telaga memang seksa la..

    ReplyDelete
  10. walaupun ada mesin basuh auto, nak menguruskan baju kemain susah. haha

    ReplyDelete
  11. Basuh baju nie .. teringat masa time belajar di asrama.. baju kene rendam dulu.. pastu gosok lagi.. sidai lagi.. kadang2 hilang.. kadang hujan pun tak perasan ada sidai baju hahaha.. :D

    ReplyDelete
  12. merasa kat asrama je. hihi. dulu2 tak pernah ase. tapi bagus jugak, kita kenal penat lelah sebelum kenal erti kesenangan nnty ^^

    ReplyDelete
  13. HEH..HEH..KATA ANAK2 KAK...NASIB MAKLAH HIDUP DI ZAMAN SUSAH...HMM

    ReplyDelete
  14. Kadang-kadang bila bercerita tentang kesusahan zaman dulu anak-anak cuma gelak-gelak saja. Mereka ingat kita ibu bapa menokok tambah kesengsaraan zaman dulu, sedangkan itulah realitinya....

    ReplyDelete
  15. ada je jenis lelaki yang tak reti buat kerja semua tu..humban kat bhini

    ReplyDelete
  16. mak aaaih gigihnyaaa lahai nak basuh guna tangan..
    seingat CT zaman kat hostel time sekolah pun
    kami sanggup tong tong duit nak pi cuci guna mesin..

    ReplyDelete
  17. masa duduk asrama dulu, memang basuh dengan tangan ja. ada mesin basuh tapi malas nak guna, konon nak jimat duit. bila dah masuk uni, baru guna mesin. hehe

    ReplyDelete
  18. Saya ni pemalas masa kecil-kecil dulu dok kat kampung. Makanya memang tak merasailah pengalaman itu semua. Saya ingat my kakak-kakak pernah cerita tentang basuh baju guna tangan ni. Ingat lagi papan tempat berus baju tu. Alah, yang berlekuk-lekuk empat segi tu. Saya tak pernah gunalah tapi pernah tengok mak berus baju atas tu. Zaman saya kecil dan dah ada akal, mesin basuh dah sedia ada. Sesekali je mak basuh guna papan berus baju tu especially baju-baju baru.

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...