Pandai Makan Ikan


Assalamualaikum ...

Satu hari di Giant .
Sedang my kakak memilih ikan ,
dia ditegur seorang nyonya .

" wah , pandai makan ikan ma . "

My kakak cuma tersengih jer .
Dalam troli dah ada macam - macam jenis ikan .


Pandai Makan Ikan


Tengok gambar atas ni .
Banyak tak stok ikan ?
Ada lebih kurang 8 jenis ekor ikan di situ .
Satu paket tu daging burung .
Kalau stok kat atas tu bolehlah tahan untuk 5 hari makan ,
pada hari cuti sekolah cam ni .

My anak buah , 
kalau setakat sekilo ikan cuma untuk sekali lalu makan jer .
Maklumlah 5 orang yang sedang nak membesar .
Kalau makan ikan tak de nya nak potong 2 .
Seorang seekor tau .

Jadinya , man in d house akan belanja basah 2 hari sekali .
Tugas kita orang cuma perabihkan isi peti sejuk 
dalam masa dua hari .
Kalau idak memang tak ada tempat nak simpan .

My anak buah lak jenis yang tak cerewet makan .
Segala jenis ulam dan sayur mereka makan .
Ehhh ... ada yang tak makan .
Sayur peria dan daun betik ... pahit !
Jadinya , senang kalau bertandang rumah orang .

Dialog biasa antara vee dengan my kakak ;

" mama ni besarkan anak ke besarkan buaya ni . "
.... heh heh .
My kakak sengih jer la ...


Salam kasih dari ...







11 Sila komen:

  1. huhuhu ada ke samakan dengan buaya? lawak...

    ReplyDelete
  2. laju jer mkn time cuti2 sekolah nie..hihik

    ReplyDelete
  3. budak2 nak membesar memang makan bnyk..kira okay nak makan ikan,
    anak buah saya xsentuh pun ikan

    ReplyDelete
  4. Bagus nya diaorang nak makan..ada orang yang siap belikan ubat nak bagi anak selera makan..heheh

    ReplyDelete
  5. ANAK2 SDG MEMBESAR BGITULAH CARA MAKANNYA...BIAT MATI BANYAK MAKAN...JGN MATI XMKN..HEH..HEH..

    ReplyDelete
  6. Bagusnya anak2 buah Vee. Suka makan ikan dan ulam2.

    Saya pun kalo makan ikan suka amik sekor, tapi skrg kena jimat skit. Kena kerat 2. Ikan kembung 5 ekor je dah RM13. Mahal..huhu.

    ReplyDelete
  7. Yalah dah namanya 5 orang kanak-kanak riang ria ribena yang sedang membesar, haruslah belanjanya pun besar. Saya tengok pun seram. Nasib baik dua aje kanak-kanak ribena di rumah!

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...