Tragedi Penutup 2015


Tragedi Penutup 2015  | Sebenarnya sis memang tak menjangka akan berlaku sesuatu pada hari terakhir 2015 . Semuanya atas urusan Allah jua . Sapelah kita nak menghalangnya . Cuma , kedukaan itu masih berterusan dan sangat terasa di jiwa .

Tragedi Penutup 2015

Ainul bermain dengan Dotty



Baby Ainul


Ni kisah tak tahu nak kategori apa . Bukan juga sedih , bukan juga gembira tetapi satu tragedi 2015 . pada hari ini , my kakak perlu hadiri mesyuarat . Jadinya , baby Ainul berada di bawah jagaan kakak-kakak dan abangnya . Mereka memang oleh diharap sebab dah selalu pun my kakak tinggalkan baby ainul dibawah jagaan mereka bila buat kerja ke-2 ( menyahut seruan ahamad maselan ) .

Baby Ainul dah berusia setahun lima bulan . Baby yang sangat aktif dan baru belajar bercakap . Ketika si kakak najwa sedang menggoreng donat di dapur , kakak hanani menyidai baju , si nabila yang ditanggungjawablan untuk jaga Ainul sedang bersembang kencang dengan akif di depan tv .

Tanpa mereka sedar , baby Ainul sudah berada di tingkat atas tapi ditemani si kakak Qistina . Ketika kakak Qistina dengan aktivitinya , si Baby ainul masuk bilik air dan capai sabun mandi. Hah , apa jadi ? Baby Ainul makan sabun mandi !

Bila baby ainul rasa semacam je dalam mulut , dia pun meraung sekuat hati . Maka berlarilah semua kakak dan abang mendapatkannya . Sabun yang dia gigit taklah banyak sangat . Sekadar sebesar biji jagung . Nasib baik sabun mandi itu adalah sabun organik Amway ! Jadinya , masih selamat . 

Tapi baby ainul mana tahu nak berkumur-kumur kan . Jolok dalam mulut , jumpa lah sedikit sabun . Jolok anak tekak bagi dia muntah tapi cuma keluar air sebab dia belum sarapan . Nak redakan dia menangis , nekad je bagi dia minum air . Lepas tu , dapat donat seketul , ketawa lah dia .  Maka dah selesailah masalah .

Dotty 

Dotty adalah anak kucing yang man in da house bawa balik . Dotty , anak kucing yang masih menyusu dan diletakkan di dalam tong sampah besar PBT . Bila pekerja PBT jumpa , serahkan pada man in the house yang kebetulan ada di situ .

Maka membesarlah dia dengan sihat dan riang . Minum susu formula bayi , makan friskies dalam tin dan dapat ibu angkat juga . Keletahnya sangat manja dan menghiburkan . Suka main dan bising mulutnya bila minta susu dan makan . Dottylah satu-satunya anak kucing yang menyusu guna picagari ( betul ke nama alat tu ) dan sangat mudah dijaga . 

Nak dijadikan sebab , si dotty ni main tak ingat dunia dengan si kucing 'kakak' . Si 'kakak' naik atas papan sterika yang masih berbungkus . Maka jatuhlah papan seterika itu menghempap dia ... maka satu rumah terkejut da tak tahu nak buat apa . Ada kelihatan darah pada hidungnya . Bila dah dikesat dengan tisu , tak ada lagi darah yang keluar tapi badan dotty kejang untuk beberapa ketika sebelum longlai .

My kakak yang dikhabarkan berita itu bila tiba dirumah terus cek tubuh dotty . Rasanya tiada cedera di bahagian tubuh . Cuma kepala dan leher . Maka my kakak pasangkan penyokong dileher supaya dia lebih selesa . 

Status dotty sekarang ... koma . Kat tempt sis ni ada veterinar tapi sebab kami syak mungkin ada pendarahan di kepala , jadi my kakak decide nak jaga je sendiri . Selagi ada nafasnya , selagi tu kami akan beri bantuan susu . Itupun kena beri sikit-sikit saja sebab dotty nafas guna mulut . Tapi dotty masih beri rekasi bila disentuh terutama bulu pada telinganya . Telinganya akan bergerak laju .

Sebulan lebih , Allah pinjamkan dotty kepada kami . Berikan kami kegembiraan dengan keletahnya . Rajin bermain dengan man in da house . My kakak dah terkedu , sis lak dah banjir air mata manakala man in da haouse lak , terus je masuk bilik bila dia dapat tahu .

Maka inilah perasaannya bila Allah ambil sesuatu yang kita sayang seklip mata . Sebelum ni banyak dah kucing mati tapi taklah sampai sis banjir sebab nampak proses sakit hingga maut . Sis masih mengharapa agar ada keajaiban dan dotty boleh sihat semula seperti dulu ...



7 Sila komen:

  1. SELAMAT TAHUN BARU QV...TRAGEDI YG XDIINGINI BERLAKU TANPA DI DUGA..BERSABARLAH YA...

    ReplyDelete
  2. Kalau dah sayang kucing...my eldest brother, kucing tak selera makan pun bawak gi klinik (haiwan)..

    ReplyDelete
  3. Harap Dotty kembali sihat. Sabor ye.

    ReplyDelete
  4. seharusnya setelah ketahuan makan sabun terus dikasih minum susu sebanyak-banyaknya.

    ReplyDelete
  5. nasib baik dia makan sikit jer sabun tu ... cuak gak baca cerita ni

    ReplyDelete
  6. kaseh vee, suspen la baca citer ni,ingat tragedi ape lah! Syukur takde pape kemalangan jiwa berlaku.. Alhamdulillah.. smoga tahun 2016 tahun yg membahagiakan..In Sha Allah Amiin.........

    ReplyDelete
  7. Alamak, mujurlah si kecil tu tak ada apa2. Sedey pula baca kisah Dotty.

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...