Petua Merawat Kencing Manis Dengan Kacang Bendi



Petua Merawat Kencing Manis Dengan Kacang Bendi | Kacang bendi merupakan satu-satunya sayuran yang berlendir . Boleh je kalau nak elak lendirnya keluar banyak . Tips kurangkan lendir kacang bendi , bila korang potong kacang bendi ni , elak terpotong bijinya . Korang cuma hiris keliling kacang bendi , pastu patahkan je . Tapi kalau buat ulam , harus telan ler semua lendir tu kan ! Rasanya ada antara korang yang geli nak makan kacang bendi kan ! Sis suka je dengan kacang bendi tapi tak le makan mentah . Kambing pun tak nak makan , lagi ler sis kan ... meh meh meh ...

Petua Merawat Kencing Manis Dengan Kacang Bendi



Kacang bendi ni selalu kita jumpa dalam masakan kari san asam pedas sebagai bahan campuran . Tapi resepi kacang bendi feveret sis adalah kacang bendi masak asam rebus . Selain itu , celur buat ulam makan dengan sambal belacan . Yang ni lendir memang banyak ler .

Kacang bendi ataupun dipanggil bendi sahaja mempunyai nama botaninya Abelmoschus Esculentus. Berdasarkan kajian , khasiat kacang bendi seperti berikut :
Kacang bendi mengandungi sumber folat dan serat. Kacang bendi juga mengandungi vitamin C, B6, tiamin, magnesium dan kalium. Kacang bendi adalah antara sayur yang rendah lemak dan kalori. Kacang bendi mampu mengekalkan keremajaan (antioksidan), baik untuk kulit, mengelakkan selesema (vitamin C), baik untuk otot dan otak, melawaskan penghadaman, serta mengurangkan kolesterol.
Di sebelah negara Barat, diyakini bahawa kacang bendi dapat membantu 

i) mencuci hati

ii) menstabil kandungan gula dalam darah

iii) membantu melincinkan bahagian dalam usus besar

iv) membantu mengelakkan sembelit atau mengurangkan masalah sembelit terutama di kalangan warga tua.

v) ia juga membantu pertumbuhan bakteria baik dalam saluran usus

vi) ada juga pendapat yang mengatakan kacang bendi adalah sejenis sayuran yang amat baik untuk mereka yang murung, keletihan atau rasa tidak selesa/sihat.

vii) ia juga boleh membantu merawat ulcer dan mengurangkan kekejangan pada sendi

viii) sifatnya yang beralkali membantu menutralkan asid dalam badan sekali gus dapat membantu mengurangkan masalah penghadaman

ix) juga ia dapat membantu radang paru-paru, sakit kerongkong serta kesakitan pada dubur.

Khasiat lain kacang bendi dalam kehidupan

✔Buah bendi dikatakan elok untuk perkembangan otak, iaitu menguatkan daya ingatan dan kecergasan.
✔Dalam bidang perubatan traditional, biji, akar dan bunga bendi yang direbus dan diminum, mampu untuk melawaskan pembuangan air kecil, mengurangkan bengkak atau radang, mengurangkan masalah susah bersalin, mengubati penyakit kornea dan sifilis.
✔Air rebusannya juga sesuai untuk disapu pada pelbagai jenis kudis dan bisul. Air rebusan yang dicampur gula boleh dibuat sirap ubat untuk merawat sakit kerongkong.
✔Lendir kacang bendi pula boleh digunakan sebagai ubat untuk menyejukkan dan melembutkan kulit.
✔Biji bendi yang matang juga berpotensi untuk diproses bagi mendapatkan minyak sayuran yang bermutu tinggi dan juga boleh diproses untuk dijadikan bahan minuman seperti kopi.
✔Daun muda bendi boleh dimakan sebagai ulam-ulaman, manakala daun yang tua boleh dijadikan sebagai bahan kraf tangan yang cantik.

Petua Merawat Kencing Manis Dengan Kacang Bendi


Bendi dikatakan dapat mengurangkan paras gula dalam darah. Kalau korang ada penyakit kencing manis, korang boleh cuba amalkan petua di bawah ini.

1- Ambil 2 batang bendi, kerat bahagian atas dan bawah.
2- Kelar-kelar bahagaian tengah kedua-dua bendi dan masukkan ke dalam gelas berisi air.
3- Tutup gelas dan biarkan semalaman pada suhu bilik.
4- Keesokan paginya keluarkan bendi dari gelas dan minum air tersebut sebelum sarapan pagi.
Amalkan setiap hari. Anda akan lihat hasil bacaan gula menurun dalam masa 2 minggu.

Petua Merawat Kencing Manis Dengan Kacang Bendi

Kalau tak lalu nak minum bendi ni , telan je kapsul XTRA PERIA untuk turunkan bacaan gula dalam darah . senang dan Mudah . tak rasa pahit . Xtra peria terbukti berkesan seawal 3 hari pengambilan . Ramai dah pelanggan sis yang buat repeat order .

Nak Cuba berkesan ke tak ? 
WhatsApp 019 255 9114

Tak cuba , macam mana nak tahu berkesan ke tidak kan !


3 Sila komen:

  1. Banyak khasiat bendi ni QV..
    Akak tiap2 minggu selalu beli bendi ni..
    Untuk masakan..

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...