Cara Hilangkan Sakit Tekak


ASSALAMUALAIKUM ...

Sakit tekak berlaku selalunya sebagai tanda 
nak batuk atau demam .
Bila sakit tekak , rasa seksa sangat kan nak menelan .
Meh , den kongsi cara den 
atasi sakit tekak dengan bahan di dapur .

Cara Hilangkan Sakit Tekak




Cara Hilangkan Sakit Tekak


Malam tadi den tak boleh nak tidur sebab asyik batuk jer .
 Macam biasa lah . 
Den turun lah pi dapur dan amik lah benda nih .


Asam jawa dan gula 


Den ratah jer macam makan candy . 
Asam Jawa adalah ubat sakit tekak paling mujarab 
bagi den lah .
Sesapa yang tak biasa dengan masamnya 
bolehlah golek2 kan kat gula tuh . 
Tapi den memang dah biasa makan asam jawa ni cam tu jer . 
Kalau batuk pun den 
den rawat batuk dengan makan asam jawa juga .


Alhamdulillah , den boleh tidur nyenyak malam tadi . 
Kuranglah sikit batuk dan sakit tekak .
Kena kerap makan asam jawa
kalau nak cepat sembuh . 
In shaa Allah .

Asam jawa ni lebih baik 
daripada ubat batuk yang ada di pasaran
yang dah tentunya ada dadah dan bahan kimia . 
Lagipun ubat batuk tu cuma buat kita mengantuk jer .


Bagi sesiapa yang nak cuba 
cara yang paling jimat dan mudah ni , silakanlah . 






13 comments:

  1. eeemmmm terliuq iera baca entry ni..huhu

    ReplyDelete
  2. belum makan dah rasa terkenyut2 tekak kira nie huuuu

    ReplyDelete
  3. makan macam 2 atau bancuh dengan air yea?

    ReplyDelete
  4. asam jawa ni memang banyak khasiat an an... tp ena tak minat sgt... kalau letak dlm mskan ena suka, kalau nak minum jus dia ke, nak makan asam dia ke.. kembang tekak... masammmmm.. huuuuuuuuu

    ReplyDelete
  5. Laa mcm tu rupanya...baru tahu n first time baca pasal ni...thanks ye sudi kongsi...

    ReplyDelete
  6. wow! menarik tips ni. tqq! musim sekarang ni selsema batuk dan sakit tekak..

    ReplyDelete
  7. Nak cubalah...
    Lebih asli dan tanpa bahan kimia...
    Thanks Vee :)

    ReplyDelete
  8. Waa bagus ini ilmu baru..
    saya makan madu pastu minum air suam..

    terima kasih sudi join community yer :)

    Jom join Segmen Terbaru Saya ini

    Segmen Communities Blogger : Berkongsi Pelbagai Ilmu Menarik

    ReplyDelete
  9. ishh..kalau JM x boleh mkn camtu je..ni ha..tgk asam tu pun dah kecur liur..biasa bancuh sedikit asam jawa tu campur sedikit gula..kalau nk rah camtu je mmg x lah..ni pun x kecur liur masam!

    ReplyDelete
  10. kalau guna gula batu bukan lagi berkesan ke sis?

    ReplyDelete
  11. uis x penah cuba lagi cenggini.. kunyah gitu saja..

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...