Cara Mudah Hilangkan Rekahan Tumit Kaki


Assalamualaikum .

Tumit kaki sebenarnya sensitf dengan air . Kalau anda sentiasa berjalan di atas lantai simen yang lembap atau basah , tumit anda lama kelamaan akan berlaku rekahan . Rekahan tumit kaki ni tak la membahayakan tetapi ada kalanya akan buat tumit anda merasa pedih . Rekahan tumit kaki ini banyak berlaku pada golongan ibu yang banyak melakukan kerja - kerja rumah .


Cara Mudah Hilangkan Rekahan Tumit Kaki




Cara Mudah Hilangkan Rekahan Tumit Kaki


Kepada golongan suri rumah yang mementingkan penampilan , anda tentu berasa malu sekiranya rekahan di tumit kaki anda dapat dilihat oleh orang lain . Tetapi anda jangan bimbang kerana ada cara mudah untuk hilangkan rekahan tumit di kaki anda . 


Cara Mudah Hilangkan Rekahan Tumit Kaki


Untuk melakukan proses merawat tumit kaki , anda perlukan :
  • mangkuk untuk mengisi air 
  • 1 cawan air suam / panas
  • 1/2 cawan listerine
  • 1/2 cawan cuka

Cara Mudah Hilangkan Rekahan Tumit Kaki


Setelah ada semua bahan di atas , anda perlulah 
  • campurkan kesemua bahan di dalam mangkuk air
  • rendamkan kaki anda selama 15 hingga 30 minit

Untuk melihat kesan yang cepat , anda perlulah lakukan dengan kerap . 

Elak Tumit Kaki Merekah


Ada cara untuk anda elak tumit kaki anda merekah . Anda hanya perlu menggunakan alas kaki seperti selipar untuk menghalang air di lantai terutamanya jenis lantai simen dari terkena tapak kaki anda . Semoga cara di atas dapat membantu ibu anda yang mengalami masalah tumit merekah .


BACA JUGA
:

Kencing Manis


21 comments:

  1. cuka dan listerine.....good sharing

    ReplyDelete
    Replies
    1. berkongsi tu kan lbh baik tapi bkn suami lah ... hahahaaa

      Delete
  2. apa yg JM amalkan...pakai selipar dalam rumah, pakai stoking jika keluar rumah dan sapu losyen sebelum tido

    ReplyDelete
    Replies
    1. mesti kaki JM putih melepak cam Nora Danish ni..hihihi

      Delete
    2. mmg kena pakai selipar kalau lantai bersimen ...

      Delete
  3. tq berkongsi tips mnjaga kaki..tumit merekh kalau dibiarkn sakit juga...

    ReplyDelete
  4. simen tu boleh mengakis utk kaki sensitif

    ReplyDelete
  5. Sbnrnye bnyk petua utk elakkan rekahan tapak kaki ni.... Kalau guna cuka mkn blh x

    ReplyDelete
  6. listerine tu buat cuci mulut..hehe.. letak losyen je lah.. (pemalas)

    ReplyDelete
    Replies
    1. letak losyen tu kira rajin lah..nak lagi efektif letak losyen pastu pakai stokin,

      Delete
  7. Wah...perlu buat ni. Biar tapak kaki sentiasa cantik.

    ReplyDelete
  8. Cuka tu cuka putih ke memang kena guna apple cider, QV?

    ReplyDelete
    Replies
    1. apa2 jenis cuka pun blh . fungsinya sama je ...

      Delete
  9. Sakit tak?? Sbb cuka selalunya pedih kn..😰

    ReplyDelete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...