Rawat Sendiri Di Rumah : Hilangkan Karang Gigi


Rawat Sendiri Di Rumah : Hilangkan Karang Gigi | Korang ada karang gigi ? Ramai je orang ada karang gigi tapi tak ramai yang rajin pergi ke klinik untuk dapatkan rawatan . Sama ada sibuk , kewangan tak mengizinkan atau ianya bukan satu keperluan .


Rawat Sendiri Di Rumah : Hilangkan Plak Gigi


Karang Gigi


Karang gigi merupakan mineral deposit berwarna kunig atau coklat yang pada gigi korang . Karang gigi ni kalau dah tebal ataupun teruk sangat akan mengakibatkan periodontitas . Jika anda suka makan makanan lembik, lembut dan melekit yang kaya dengan karbohidrat (gula-gula, roti putih, biskut, buah pala), plak adalah sesuatu yang anda tidak boleh dielakkan.

Rawat Sendiri Di Rumah


Bagi yang malas nak jumpa doktor macam sis ni , boleh rawat sendiri di rumah untuk hilangkan karang gigi . tapi korang perlukan bahan ni yang korang boleh dapatkan kat dapur rumah korang je .
  • 1 sudu baking soda
  • 1/2 sudu teh garam
  • 1 cawan air panas

Rendam berus gigi dalam air panas dalam 15 minit . Lepas itu campurkan baking soda dan garam . Ambil berus gigi dan cecahkan pada campuran baking soda dan garam . Kemudian , gosok gigi dalam masa lima minit . 

Setelah selesai menggosok gigi , berkumur-kumurlah dengan antiseptik ( lesterine ) . Korang kena kerap buat kalau nak karang gigi tu cepat tanggal .

Gunakan cuka epal untuk menghilangkan karang gigi (kalkulus) seminggu sekali. Berkumur beberapa kali guna cuka epal dan selepas itu berus gigi korang guna cuka epal juga . Bilas mulut korang  untuk mengelakkan sebarang kerosakan enamel gigi.


Kalau dah kehabisan ubat gigi , boleh juga gantikan dengan bahan kat atas tu untuk Rawat Sendiri Di Rumah : Hilangkan Karang Gigi . Jimat kan . Berjimatlah selagi boleh ... heheheee



10 Sila komen:

  1. thank atas perkongsian.. :)

    jemput singgah : hanyadihatiku.blogspot.my

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih ... dah singgah doh ... hehehee

      Delete
  2. Wah mudah je rupanya nak merawat karang gigi nie ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. buat sendiri di rumah mmg mudah je zumal ...

      Delete
  3. Zumal sejak habis belajar memang belum pernah pergi klinik gigi

    ReplyDelete
    Replies
    1. geng lah kita . sis pun dah lama x gi klinik gigi ... heheheee

      Delete
  4. letak garam ye
    mesti masin semacam tu...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg masin , klu tak ada ubat gigi , garam blh gantikan ubat gigi . antiseptik semulajadi ...

      Delete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...