Rawat Sendiri Di Rumah : Hilangkan Karang Gigi


Rawat Sendiri Di Rumah : Hilangkan Karang Gigi | Korang ada karang gigi ? Ramai je orang ada karang gigi tapi tak ramai yang rajin pergi ke klinik untuk dapatkan rawatan . Sama ada sibuk , kewangan tak mengizinkan atau ianya bukan satu keperluan .


Rawat Sendiri Di Rumah : Hilangkan Plak Gigi


Karang Gigi


Karang gigi merupakan mineral deposit berwarna kunig atau coklat yang pada gigi korang . Karang gigi ni kalau dah tebal ataupun teruk sangat akan mengakibatkan periodontitas . Jika anda suka makan makanan lembik, lembut dan melekit yang kaya dengan karbohidrat (gula-gula, roti putih, biskut, buah pala), plak adalah sesuatu yang anda tidak boleh dielakkan.

Rawat Sendiri Di Rumah


Bagi yang malas nak jumpa doktor macam sis ni , boleh rawat sendiri di rumah untuk hilangkan karang gigi . tapi korang perlukan bahan ni yang korang boleh dapatkan kat dapur rumah korang je .
  • 1 sudu baking soda
  • 1/2 sudu teh garam
  • 1 cawan air panas

Rendam berus gigi dalam air panas dalam 15 minit . Lepas itu campurkan baking soda dan garam . Ambil berus gigi dan cecahkan pada campuran baking soda dan garam . Kemudian , gosok gigi dalam masa lima minit . 

Setelah selesai menggosok gigi , berkumur-kumurlah dengan antiseptik ( lesterine ) . Korang kena kerap buat kalau nak karang gigi tu cepat tanggal .

Gunakan cuka epal untuk menghilangkan karang gigi (kalkulus) seminggu sekali. Berkumur beberapa kali guna cuka epal dan selepas itu berus gigi korang guna cuka epal juga . Bilas mulut korang  untuk mengelakkan sebarang kerosakan enamel gigi.


Kalau dah kehabisan ubat gigi , boleh juga gantikan dengan bahan kat atas tu untuk Rawat Sendiri Di Rumah : Hilangkan Karang Gigi . Jimat kan . Berjimatlah selagi boleh ... heheheee



10 Sila komen:

  1. thank atas perkongsian.. :)

    jemput singgah : hanyadihatiku.blogspot.my

    ReplyDelete
  2. Wah mudah je rupanya nak merawat karang gigi nie ye

    ReplyDelete
  3. Zumal sejak habis belajar memang belum pernah pergi klinik gigi

    ReplyDelete
    Replies
    1. geng lah kita . sis pun dah lama x gi klinik gigi ... heheheee

      Delete
  4. letak garam ye
    mesti masin semacam tu...hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg masin , klu tak ada ubat gigi , garam blh gantikan ubat gigi . antiseptik semulajadi ...

      Delete

Terima kasih teman - teman sebab sudi mengomel kat sini ...